Avantajele și dezavantajele muncii de la distanță
Secolul XXI a venit la pachet cu tehnologie și internet. A adus în viețile noastre gadgeturi performante, servicii virtuale rapide, sisteme digitale și sute de noi joburi ce au legătură cu tot acest ecosistem informatic.
Toate acestea au contribuit la creșterea productivității, la mecanizarea și automatizarea proceselor, la digitalizarea instituțiilor și a tuturor companiilor, iar angajații pot da un randament mai mare. Tehnologia ne-a ușurat munca, dar în același timp ne-a influențat realitatea.
Odată cu evoluția tehnologiei, munca de la distanță nu a mai fost un moft, ci a devenit o necesitate. Tot mai multe companii ce activează și în mediul virtual, au accceptat să angajeze și să colaboreze cu persoane aflate la distanță. Pentru cei ce au optat pentru telemuncă există numeroase avantaje, dar și dezavantaje.
Angajații care lucrează de la distanță își pot seta un echilibru mai bun între viața profesională și cea de familie / personală. Cu toate că lucrează opt ore pe zi, angajatul aflat la distanță poate să aloce mai mult timp celor apropiați. Totodat, câștigă timp pentru viața personală, fără a mai sta pe drumuri de la domiciliu spre birou și retur.
Lucratul de la distanță le oferă angajaților o lejeritate crescută. Se pot costuma cum doresc, fără a mai fi obligați să respecte codul vestimentar. Unii pot lucra chiar și în pijamale. Cine-i vede?
Toată această flexibilitate și libertate a dus la un randament mai bun și o productivitate mai mare. Angajatul de la distanță este mai puțin stresat, ceea ce înseamnă că se poate concentra mai bine pe taskurile stabilite.
Un avantaj notabil stă în faptul că poți să te odihnești mai bine și să te trezești cu puțin timp înainte de a începe munca. E suficient să deschizi laptop-ul și deja poți să muncești. Unii o fac din confortul propriului cămin, alții aleg să călătorească și în același timă să rămână conectați cu jobul.
Cel ce lucrează de la distanță lipsește mai puțin, dând dovadă de devotament și seriozitate. Angajatorul a avut încredere în el și a acceptat să lucreze de acasă, angajatul în schimb dorește să demonstreze că a fost o alegere bună.
Însă există și numeroase dezavantaje, multe dintre ele fiind ignorate de angajatul care a optat să lucreze de la distanță. După un timp, angajatul începe să fie distras de diferite alte activități casnice și personale. Unii aleg să deschidă televizorul, să facă piața, alții practică diferite jocuri de noroc cu bonusuri fara depunere și nici nu conștientizează când trece timpul. Pentru a evita aceste neplăceri, angajatul care lucrează de la distanță trebuie să aibă un spațiu dedicat și un program bine definit.
La început pare totul foarte plăcut și confortabil, însă angajatul de la distanță se confruntă cu sentimentul de izolare. Se pierde interacțiunea cu ceilalți colegi, se pierd contactele cu oamenii de pe traseul de acasă la birou și retur, nu mai există acel sentiment de integrare în colectivitate. Pentru a evita aceste neplăceri, compania trebuie să organizeze periodic întruniri cu prezență fizică, videoconferințe și să faciliteze interacțiunea între angajați.
În tot acest context există și riscul cu privire la securitatea cibernetică. Angajatul de la distanță accesează sistemele companiei prin VPN-uri securizate, dar oricând pot exista breșe de securitate. Este important ca tot ecosistemul informatic să fie securizat, de ultimă generați și softwareul să fie updatat la zi și protejat cu antivirus. Astfel, angajatul de la distanță să poată lucra de acasă, de la o cafenea sau dintr-un alt colț de lume fără a sta cu teama atacurilor cibernetice.
Pot exista dezavantaje și cu privire la internet, curentul electric și alte servicii necesare pentru o activitate coerentă. Dacă aveți în plan să alegeți lucratul de la distanță, să luați în calcul toate aceste avantaje și dezavantaje.