Noi reguli de circulație pentru trotinetele electrice și biciclete
Guvernul a aprobat în această lună o hotărâre prin care reglementează circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice. Conducătorii de trotinete electrice sunt obligați să meargă pe pista de bicicletă, dacă există, și nu au voie să circule pe trotuar. De asemenea, vor fi introduse numere de înmatriculare cu litere și cifre de culoare verde pentru autovehiculele care utilizează combustibili alternativi
Dintre principalele modificări aduse cadrului legislativ existent, în ceea ce privește regulile care trebuie respectate de către conducătorii trotinetelor electrice, amintim:
●Le este interzis conducătorilor de trotinete electrice să consume alcool sau substanțe psihoactive atunci când se deplasează cu acestea pe drumurile publice;
●Obligativitatea deținerii asupra lor a unui document de identitate dar și aceea de a circula doar pe pista de bicicletă atunci când aceasta există, iar în lipsa acesteia, fiind permisă circulația și pe sectoarele de drum unde viteza maximă legal admisă este de 50km/h;
●Mai mult, conducătorii de trotinete electrice trebuie să circule numai în aliniament pe drumurile publice iar atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață sau zăpadă, deplasarea acestora este interzisă;
●Conducătorii de trotinete electrice sunt obligați să mențină contactul cu solul pe timpul circulației pe drumurile publice iar atunci când schimbă direcția de mers, aceasta se face prin deplasarea acestora pe lângă trotinetele electrice, cu respectarea regulilor privind circulația vehiculelor trase sau împinse cu mâna;
●Obligația respectării semnalelor luminoase care erau destinate până în prezent circulației bicicletelor, dirijează în prezent și circulația trotinetelor pe drumurile publice.
Un element de siguranță îl reprezintă reglementarea prin care conducătorul de autovehicul este obligat ca atunci când execută manevra de depășire a unei biciclete sau a unei trotinete electrice, altele decât cele care se deplasează pe două roți, să o realizeze prin trecerea peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulație ori de separare a benzilor pe același sens, cu cel puțin jumătate din lățimea autovehiculului atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel puțin prin încălcarea acestor marcaje atunci când viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h.
În concluzie, putem observa că multe dintre obligațiile ce până nu demult erau exclusiv în sarcina conducătorilor de biciclete, se aplică în prezent și conducătorilor de trotinete electrice.
În ceea ce privește circulația bicicletelor pe drumurile publice, legiuitorul a stabilit câteva modificări ce vin să reglementeze modul de deplasare a acestora, astfel:
● Semnalul luminos destinat dirijării circulației bicicletelor are în câmpul său imaginea unei biciclete de culoare roșie, respectiv verde pe fond negru;
● Aceeasi destinație o are și semnul luminos al unei semafor însotit de un panou adițional pe care figurează o bicicletă. De asemenea, aceste semnale luminoase dirijează inclusiv circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice;
● Un alt element de siguranță vizează obligativitatea conducatorului de autovehicul, altul decat cel pe doua roti, ca atunci executa manevra de depășire a unui biciclete, să păstreze o distanță de siguranță de minim jumatate din latimea autovehiculului ce execută manevra atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, situație în care este permisă manevra de încălcare a marcajului longitudinal de separare a sensurilor de circulație ori de separare a benzilor pe același sens.